Köpvillkor
Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Dentalbolaget Sverige AB:s (556791-6886, Gjurigatan 9, 553 18 Jönköping), "Dentway", villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas ("Villkoren").
Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Dentway bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av Dentway. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Dentway har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Dentway måste kunna fastställa kundens bostadsadress.
Priser
I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Dentway inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.
Frakt
En fraktkostnad om 39 kr tillkommer inom Sverige om köpbeloppet inte uppgår till 400 kr då frakten är gratis. Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Du ser fullständig fraktkostnad i kassan.
Köp med Klarna checkout
Identifiering, anpassning och riskbedömning
För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifylla adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Du kan enkelt undvika att den godkända adressen förifylls genom att välja att tillämpa en PIN-kod. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.
Betalning
Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.
Våra kortbetalningar hanteras av Klarna payment services och de är licensierade för 3-D Secure (Verified by Visa och MasterCard SecureCode) och certifierade enligt PCI DSS. De följer bankernas krav på sekretess och säkerhetcertifieringar. 3D Secure är en teknik framtagen av VISA för att verifiera dig som konsument när du betalar med ditt kort på Internet. Standarden används även av Mastercard. Fördelar för dig som konsument är att du får en möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, vilket innebär mindre risk att kortet används i bedrägligt syfte.
För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har. Du kan dock erbjudas andra betalningssätt i Klarna Checkout (såsom exempelvis Swish), där Klarna inte övertar fordringen från butiken, utan din betalning av skulden regleras i stället direkt till säljaren. Ditt köp kommer dock även i dessa fall att omfattas av Klarnas köparskydd.
Användning
Klarna är innehavare av samtliga rättigheter till Klarna Checkout. Som användare får du bara använda tjänsten på avsett sätt för att genomföra köp, tills vidare och i enlighet med gällande Villkor. Om du tidigare har handlat med Klarna Checkout och därigenom angivit din adress kommer din adress automatiskt att förifyllas så fort du angett din e-postadress och postnummer. Du kan närsomhelst avsäga dig den här funktionen genom att skicka ett e-postmeddelande till datenschutz@klarna.de eller genom att välja det alternativet direkt i Klarna Checkout.
Försäkran
Du försäkrar att de uppgifter du uppger är korrekta och dina, samt att du får ingå avtal obehindrat och utan målsmans, förvaltares eller annan persons godkännande.
Om du använder tjänsten för en juridisk persons räkning, garanterar du även att du har behörighet att ingå detta avtal och härmed accepterar Villkoren i dess helhet för den juridiska personens räkning. Genom att uppge personuppgifter om andra personer bekräftar du även att du har medgivande att uppge dessa uppgifter och att uppgifterna får användas för de ändamål och på de sätt som beskrivs i dessa Villkor.
Missbruk
Användning av uppgifter som inte är dina eller som du av annan anledning inte har rätt att använda, samt användning av Klarna Checkout i övrigt på sätt som inte är avsett, kommer att bedömas av Klarna som missbruk. All information relaterad till missbruk eller misstänkt missbruk av Klarna Checkout, exempelvis genom angivande av felaktiga eller vilseledande uppgifter, sparas och används för framtida riskbedömningar och för att skydda inblandade parter. Användaren kan komma att spärras från vidare möjlighet att använda Klarna Checkout. Din efterlevnad av Villkoren och enskilda betalningsvillkor för Klarnas tjänster påverkar också riskbedömningen vid användning av Klarna Checkout och därmed din möjlighet att använda dig av alla betalningsalternativen.
Personuppgifter
Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Följande är exempel på personuppgifter som Klarna behandlar:
- Kontaktinformation - namn, address, e-postaddress, telefonnummer m m
- Personnummer
- Betalningsinformation - kortnummer, fakturainformation m m
- Finansiell information - t ex information om inkomst och eventuella betalningsanmärkningar (används i de fall det tas en kreditupplysning)
- Artikelinformation – uppgifter avseende de köp du gör
- Historisk information – uppgift om tidigare köp, hur du tidigare har efterlevt betalningsvillkoren, eventuella avslag m.m.
- Information om din dator/enhet - IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar m m
- Allmänt tillgänglig information på internet
Personnummer används för identifiering och som kundnummer i kundhanteringssyfte i Klarnas system. Om du tidigare har använt Klarna kan det finnas sparade uppgifter om dig för exempelvis kundhantering, dokumentationskrav eller liknande godkända ändamål. Klarna kommer att använda eventuell sådan information för att säkerställa din identitet och förenkla din användning av Klarna Checkout. Klarna kan även komma att använda elektronisk kommunikation (kommunikation via t ex SMS och e-post) i kontakterna med dig. Klarna kan komma att lämna ut uppgifter till andra företag inom Klarnas företagsgrupp, som också kan använda informationen på de sätt och för de ändamål som beskrivs här. För administrativa ändamål kan uppgifter även komma att lämnas ut till den ehandlare där du gjort ditt inköp samt till våra särskilt utvalda partners för kundanalys och marknadsföring. Vidare kan uppgifter komma att lämnas ut i samband med överlåtelse av fordran till inkassoföretag eller motsvarande. Uppgifterna kan även komma att överföras för behandling utanför EU/EES- området till en stat som inte har samma nivå på skyddet för personuppgifter. Klarna värnar om skyddet för personuppgifter och kommer att införa lämpliga skyddsåtgärder för att skydda uppgifterna. Du har rätt att en gång per år skriftligt begära att få tillgång till de uppgifter som rör dig. Du har också rätt att korrigera felaktiga uppgifter samt att välja bort att ta emot ytterligare marknadskommunikation. Klarna är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter.
Se även Klarnas Privacy Statement för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Ytterligare information kan också erhållas genom att kontakta Klarna på dataskydd@klarna.se
Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av dina personuppgifter på sätt som har beskrivits här, inklusive eventuell överföring till annat företag eller till stat utanför EU/EES-området samt möjligheten att använda elektronisk kommunikation vid t ex marknadsföring.
Personuppgiftsansvarig:
Dentalbolaget Sverige AB
Gjurerigatan 9
553 18 Jönköping
08-12 20 07 80
Leveranstid
Normal leveranstid är två dagar efter mottagen beställning. Vid försenad leverans kontaktas du och erbjuds rätt att häva köpet utan kostnad.
Åldersgräns
Vi tar ej emot beställningar från personer under 18 år.
Moms
I alla priser är moms inkluderat.
Garanti
Dentways nöjd-kund-garanti gäller vid alla förstagångsköp och innebär att om dina tänder inte blivit vitare på 10 dagars behandling så skickar vi mer blekningsgel till dig – givetvis utan några kostnader. Nöjd-kund-garantin förutsätter dock att du följer instruktionerna i bruksanvisningen. Garantin gäller endast om du beställt dina varor på dentway.se och inte via någon av våra återförsäljare.
Om du har frågor rörande vår nöjd-kund-garanti är du givetvis välkommen att ta kontakt med vårt kundtjänst. Numret finner du under kontakt. Vänligen observera att nöjd-kund-garantin endast gäller vid ert första köp.
Transportskador
Kontakta omedelbart Posten om du upptäcker skada på förpackningen vid leverans. Kontakta Dentways kundtjänst vid problem.
Falska beställningar
Falska beställningar polisanmäls alltid.
Ångerrätt / Reklamation
Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar.
Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar varan i fysisk besittning
Vill du utöva ångerrätten ska du till Dentway skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Du ska skriva in ditt namn, din geografiska adress, och, om det gäller i ditt fall, ditt telefonnummer, faxnummer och din e-postadress.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Vill man använda Konsumentverkets officiella ångerblankett hittar du den här.
Vi tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Vill du reklamera varan så kontaktar du vår kundtjänst här. Så fort vi mottagit din reklamation så kommer vi att återkomma till dig med ett svar i ditt ärende. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet och därefter skickas en ny vara till dig. Vid en reklamation så ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts. Anmälan om fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid. Vid en godkänd reklamation står vi som handlare för alla kostnader som kan kopplas till returen, inklusive all frakt.
Verkan av utövad ångerrätt
Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.
Om du har tagit emot varor i samband med avtalet ska du återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut
Skicka din retur eller reklamation till:
Dentalbolaget Sverige AB
Gjurerigatan 9
553 18 Jönköping
Sverige
Tvist
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Kontaktuppgifter:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se
Europeiska kommissionen har också en hemsida som kommer att underlätta för konsumenter och näringsidkare att lösa tvister genom ett online system (ADR/ODR) Alternative or Online Dispute Resolution. Plattformen finns tillgänglig här.
Användning
Du bör inte använda våra produkter om du är gravid eller ammar. Produkterna bör inte heller användas av personer vars tandkött är i dåligt skick, har tandställning, har rötter som är blottade eller har hål. Vi rekommenderar därför att du gör ett tandläkarbesök innan du påbörjar behandlingen.
Vissa personer kan uppleva en ökad känslighet i tänderna i början av behandlingen. Även viss irritation i tandköttet kan förekomma. Detta försvinner vanligtvis omedelbart efter behandlingen, men i vissa fall kan det ta upp till en dag (ökad tandkänslighet samt irritation är dock ovanligt).
Dentway kan inte hållas ekonomiskt ansvariga för olägenheter till följd av våra produkter eller vid missbruk av produkterna. Det är viktigt att du läser instruktionerna före användning.
Cookies
Denna webbplats använder cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator eller mobila enhet när du besöker en webbplats. Cookies används för att erbjuda en bättre användarupplevelse och för att vissa funktioner på webbplatsen ska fungera.
Det finns tre typer av cookies – temporära, permanenta och så kallade tredjepartscookies:
Temporära cookies kallas för session cookies. De lagras temporärt på din enhet när du besöker webbplatsen och raderas när webbläsaren stängs. De används för att komma ihåg vilka val du har gjort under besöket, till exempel antal passagerare i en sökning.
Permanenta cookies har ett förinställt utgångsdatum och sparas en längre tid på din enhet. De används för att anpassa webbplatsen till dig och de val du gör. Permanenta cookies kan även användas för att samla in användarstatistik som används för att utveckla webbplatsen.
Tredjepartscookies placeras på din enhet av en tredje part som Dentway har godkänt. Det förekommer att Dentway använder tredjepartscookies från våra leverantörer för till exempel marknadsundersökningar och trafikmätningar.
Hur jag undviker cookies
Du kommer att tillfrågas när du besöker webbplatsen om du accepterar cookies eller inte.
Om du skulle vilja begränsa, blockera eller radera cookies från din webbläsare, kan du använda webbläsarens inställningar för att göra detta. Vi på Dentway kan inte stänga av cookies för dig men beskriver nedan hur du går tillväga i de vanligaste webbläsarna:
Google Chrome
Klicka på länken för att komma till cookie-inställningarna i Google Chrome:
chrome://settings/content/cookies?search=cookies
Mozilla Firefox
1. Klicka på menyknappen (tre vertikala linjer ovanför varandra, i övre högre hörnet av webbläsaren) och välj Inställningar.
2. Välj panelen Sekretess & säkerhet.
3. Välj från den lilla rullgardinsmenyn under Historik: Använda anpassade inställningar för historik.
4. Kryssa i eller ur rutorna för dina önskade inställningar.
5. Stäng sidan about: preferences. Alla ändringar du har gjort sparas automatiskt.
Internet Explorer 11
1. Välj Verktyg i webbläsaren (det lilla kugghjulet längst upp till höger) och sedan Internetalternativ.
2. Välj fliken Sekretess och sedan Avancerat under rubriken ”Inställningar”. Välja dina önskade inställningar angående cookies. Klicka OK när du är klar.
Du kan välja att helt inaktivera Google Analytics-cookies (även på andra hemsidor) genom opt-out från Google Analytics, genom att använda deras Add-on som finns på https://tools.google.com/dlpage/gaoptout
Förpackning
Förpackningens utseende kan variera.
Varumärken
Dentway är ett registrerat varumärke. Andra varumärken som nämns på denna webbsida tillhör respektive varumärkes ägare.
Copyright
Innehållet på denna webbsida är skyddat enligt lagen om upphovsrätt och får inte kopieras, reproduceras eller spridas i någon form vare sig helt eller delvis utan skriftligt medgivande från Dentalbolaget Sverige AB.